טיפול בכאבי גב תחתון

מי מאיתנו לא סבל לפחות פעם אחת במהלך חייו מכאב גב? כנראה שאתם לא לבד. כאב גב תחתון הוא אחד מהגורמים הנפוצים ביותר לפנייה לרופא.


רוצה לקבוע תור לטיפול בכאבי גב תחתון? מלא את הפרטים ונחזור אליך בהקדם:


כ- 80% מהאוכלוסייה סובלים או יסבלו מכאבי גב בדרגות שונות.

כאב גב יכול להופיע למשך זמן קצר של כמה שעות עד ימים בודדים ולחלוף בעזרת מנוחה, אך הוא יכול להוות מטרד כרוני, שיכול להמשך כמה חודשים עד שנים.

ממה נובעים כאבי הגב? איך הרפואה הסינית לעזור בטיפול בכאבי גב תחתון? מה אפשר לעשות בבית כדי לשפר את התוצאות?

גורמים שכיחים לכאבי גב

* אורח חיים "משרדי":  אורח החיים המודרני הביא איתו שינויים במנח היומיומי שאדם ממוצע נמצא בו.

אם בעבר אנשים היו עובדים בשדה, כיום רובנו נוהגים לעבודה, יושבים במשרד רוב שעות היום, חוזרים הביתה ומתיישבים מול הטלוויזיה או המחשב והולכים לישון. כך שבמצטבר אנו מבלים את רוב שעות היום בישיבה.

בזמן ישיבה הלחץ על הגב התחתון גדול בהרבה מאשר בשכיבה ואפילו מעמידה. אין תנועה של השרירים ושל מפרקי הגב וזרימת הדם לשם לקויה.

* העדר פעילות גופנית: לפעילות גופנית חשיבות רבה בשמירה על גב תקין. חיזוק שרירי בטן, שרירי ליבה, חיזוק שרירי הרגליים ותרגילים לחיזוק שרירי הגב, כולם תורמים לשמירה על עמוד השדרה ולהורדת העומס מהחוליות.

* השמנה: לאנשים שמנים יש נטייה לסבול יותר מכאב גב תחתון בגלל עומס על רקמות הגב התחתון.

בהשמנה בטנית (מה שמכונה "כרס") יש עיוות של החוליות התחתונות,  המנסות למצוא איזון במצב החדש שקיים.

* שינה על הבטן: מי לא אוהב לישון על הבטן?! זו אחת התנוחות המועדפות על האנשים, אך לצערנו, היא התנוחה הכי לא בריאה שיש. כשאנחנו ישנים על הבטן אנחנו גורמים למתח עצום בחוליות הצוואר, בשרירי הגב ובגב התחתון. מומלץ יותר לישון על הצד או על הגב.

* מבנה וגנטיקה: לא הכל תלוי בנו. לפעמים אנחנו מקבלים "ירושות" מההורים  ואנחנו נאלצים להתמודד עם המציאות. כאבי גב תחתון יכולים לנבוע משינויי מבנה שונים החל מחולשה של שריר בצד אחד, חוסר איזון אגן, סקוליאוזיס (כיפוף צידי של עמוד השרה), קיפוזיס (כיפוף יתר של חוליות הגב העליונות), לורדוזיס (כיפוף יתר של חוליות הגב התחתונות) ועוד.

מה הנזק שיכול להיגרם לגב?

פגיעה ברקמות רכות: שרירים, גידים ורצועות. חוליות הגב מהוות, בין היתר, מקור אחיזה לשרירים שונים בגוף (Psoas, Quadratus Lumbarum ועוד). הרצועות מסייעות לייצוב החוליות. נזק לרקמות הרכות הוא השכיח ביותר מכל כאבי הגב. הוא גם הפשוט ביותר לטיפול וזמן ההחלמה שלו יחסית קצר (בין כמה ימים  לכמה שבועות). הכאב על רקע שרירי יכול להיות חמור וחד מאוד ואף להקרין לרגל.

שחיקה של מפרקי החוליות: התנועה בין החוליות מתאפשרת בעזרת מפרקי השטחה (Facets). אותם מפרקים עוזרים לנו בכפיפה וביישור של בגב. כאשר הסחוס במפרק הזה נשחק בגלל סיבות שונות נוצר כאב. הכאב האופייני לכאבים על רקע שחיקה של מפרקים אלה הוא כאב בזמן עמידה ממשוכת וכאב בזמן כפיפה של הגב לאחור.

פגיעה בדיסק: בין כל שתי חוליות בעמוד השדרה מצוי מבנה סחוסי ותפקידו הוא ליצור תנועה מסוימת בחוליות ולשמש כבולם זעזועים. הדיסק בנוי משני חלקים- החלק החיצוני, המכונה הטבעת הליפית (Anulus Fibrosis), ומורכב מסחוס סיבי וממספר שכבות של טבעות. החלק הפנימי, המכונה הגרעין המוכי (Nucleus Puplosus), המורכב מחומר ג'לטיני.

כאשר המבנה הסחוסי הזה נפגע מסיבות שונות, ייתכנו כמה מצבים:

בלט דיסק: מצב בו החומר הפנימי, הג'לטין, מפעיל לחץ על על הטבעת הליפטית (החלק החיצוני של הדיסק) וגורם לחולשה שלה. במצב זה אין עדיין זליגה של החומר הפנימי מבעד כל שכבות הטבעת הסחוסית.

פריצת דיסק: מצב בו יש זליגה של החומר הפנימי אל מחוץ למבנה הטבעתי. המצב יכול לגרום לגירוי שורשי העצבים בעמוד השדרה.

כיצד הדיקור הסיני עוזר לכאבי גב?

בגופנו זורמות תעלות אנרגיה (מרידיאנים). כאשר הזרימה בהן טובה נשמר האיזון בגוף, אך כאשר הזרימה נתקעת נוצר כאב. הדיקור הסינית יעיל מאוד בטיפול בכאב גב תחתון,  הוא משחרר את התקיעות הזאת ומחזיר את הזרימה בתעלות לסדרה ובכך מעלים את הכאב. את ההטבה תרגישו כבר במקום.

טכניקות נוספות לטיפול בכאבי גב:

טיפול בכאב גב תחתון משלב גם טכניקות מגע שונות (טווינה), שעוזרות לי לקבל תוצאות טובות יותר כך שתרגישו טוב יותר, מהר יותר!

איך אתם יכולים לעזור לעצמכם?

להגיע לטיפולים זה מצוין. אבל צריך להבין, שהחלמה לוקחת זמן.

כשמודבר בכאבי גב כרונים, כאלה שנמשכים כבר למעלה משלושה חודשים, מומלץ להניח כל יום כרית חמה/בקבוק חם על הגב התחתון במשך 15 דקות.

במידה ואתם ישובים הרבה שעות במשך היום, הקפידו לקום מהכיסא אחת ל 45 דקות, והסתובב במשך 10 דקות. שימו לעצמכם שעון מעורר כדי שלא תשכחו.